Opdracht Procedures week 8
Geef een concreet voorbeeld uit
je eigen praktijk van de onderstaande procedures: (beschrijf dit zo volledig
mogelijk)
Ik neem mijn vorige baan bij Domino’s Pizza als voorbeeld.
Ik neem mijn vorige baan bij Domino’s Pizza als voorbeeld.
- Gedragscodes.
Je hebt altijd jouw werkkleding aan, zwarte broek, donkere schoenen, polo, schort, geen sieraden, accessoires en tattoos te zien, lang haar vast en in een staart, pet op.
Je bent beleefd en klantvriendelijk, scheld niet en doet wat er van je gevraagd wordt. - Wettelijke
procedures
Er wordt geen alcohol verkocht aan mensen onder de 18 jaar. Uiteraard wordt er met HACCP gewerkt, aangezien er met voedsel gewerkt wordt. - CAO
en sociaal beleid
Het is van een franchise-ondernemer. Je hebt een manager en assistant-manager en mederwerkers. Wanneer je een hele dag werkt heb je recht op een maaltijd die je zelf mag maken. Je moet wel in de computer zetten wat je hebt gegeten, zodat het met het tellen van de producten meegenomen kan worden. Wat pauzes betreft is het kijken wanneer je pauze kunt nemen, soms is het te druk en moet je toch wat langer bijspringen. Als het eindeloos doorgaat, kun je toch gewoon pauze nemen ondanks dat je nodig bent op de werkvloer. De fooi die de bezorgers krijgen mogen ze zelf houden of kan in de fooienpot. Fooi die men in de winkel krijgt gaat naar de fooienpot. - Werkprocedures
Wanneer je in de keuken werkt zijn er bepaalde volgorde van dingen die je moet doen. Allereerst moet de bestelling aangenomen worden en in de computer worden geregistreerd. Dit geef je door aan je collega’s en dan wordt het product gemaakt; het moet binnen 2 minuten al in de oven zitten en er moet iemand achter de oven staan en doorgeven wanneer iets klaar is voor de carry-out (mensen komen het ophalen) of als het een ritje is (bezorgd met de scooter). Of je nu de telefoon aanneemt, het product maakt of afmaakt of wegbrengt maakt niet uit. Er is een bepaalde routine hierin, bepaalde regels van stappen. - Veiligheidsvoorschriften
Voor de veiligheid en hygiĆ«ne moet je bepaalde kleding dragen. Lange broek bijvoorbeeld, een pet op met jouw haar erin. Je werkt met handschoenen, zo niet dan moet je continu je handen wassen. Ook wordt er gecontroleerd naar de data van de producten. Zeker bij een levering, first in first out. Dus de meest naderende datum moet als eerste uit de koeling worden gepakt wanneer nodig. Ook is er een nooduitgang en zijn er camera’s aanwezig. Ook wordt er tussendoor geld gedropt wanneer er te veel in de winkel is. En aan het eind van de avond moet het ook nog naar de bank gebracht worden (storten). Dit kan alleen, maar is veiliger met z’n twee. Verder heeft de manager en assistant-manager toegang tot de sleutel van de kluis en de kassa’s. Een shiftrunner (iemand die ook assistant wilt worden, maar nog in opleiding is) kan ook de verantwoordelijkheid krijgen over de sleutel wanneer nodig. Ook is er een alarm op de winkel die afgaat, tenzij je de code weet natuurlijk.. Deze wordt ook om de zoveel tijd veranderd. Niemand weet de code behalve de manager, assistant-manager en shiftrunners. - Milieuvoorschriften
Qua schoonmaak gebruik je de juiste middelen, voor de toilet, vloer, voedselgedeelte etc. Afvalbakken worden uiteraard elke dag verschoond, de winkel ook, elke dag wordt er gedweild, afgewassen en alles schoon en netjes achtergelaten voor de volgende dag. Ook wordt er aangevuld in de koelingen. - Procedures
huisstijl
De mensen die in de winkel werken (dus niet de bezorgers, tenzij ze getraind zijn) moeten een cursus volgen voor klantvriendelijkheid en krijgen ook cursus over veiligheid e.d. Hiervoor krijg je ook certificaten. Je wordt getraind om een zo goed mogelijke medewerker te zijn. Je ziet er netjes en verzorgd uit. - Ziekteverzuimprocedures.
Wanneer je ziek bent dit aangeven en andere collega’s bellen om te vragen of ze voor jou in kunnen vallen. Kom je een aantal niet opdagen en ben je niet bereikbaar e.d. dan kun je een andere baan gaan zoeken. Je krijgt uiteraard wel eerst wat waarschuwingen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten